FLEKSIBILNOST

Posted on

Fleksibilnost podrazumeva sposobnost tela da se efikasno savija i pomera bez povreda. Poboljšavanje fleksibilnosti omogućava telu da poveća opseg pokreta određenog zgloba, kao i da poboljša stabilnost kostiju, ligamenata i zglobova. Poput drugih fizičkih motornih veština, fleksibilnost predstavlja proces koji traje a ne određenu tačku uspeha i najbolji način kako telo može postati fleksibilno je pokretanjem istog. Slaba fleksibilnost ometa učinak bilo koje druge fizičke motorne veštine.
Deca su prirodno uključena u brojne aktivnosti kojim razvijaju fleksibilnost. Ona se stalno savijaju, uvrću, okreću i istežu dok se kreću kroz svu opremu na dečijim igralištima ili dok igraju igre sa loptom. Kako deca poboljšavaju svoju fleksibilnost, dolazi i do boljeg motornog učinka, lakoće kretanja i povećanog opsega pokreta. Igraju se efikasnije i imaju manji rizik od povreda kada su fleksibilniji. Neke sportske aktivnosti koje zahtevaju dobru fleksibilnost su gimnastika, plivanje, ronjenje, umetničko klizanje na ledu, rvanje, tenis i borilačke veštine. Deca sa većom fleksibilnošću takođe mogu uživati u plesu, naročito baletu.
Po rođenju, deca imaju određen unapred definisani opseg različitih pokreta i nivo fleksibilnosti zglobova, mišića i tkiva koji mogu biti zategnutiji ili opušteniji. Postoje mnogi drugi razlozi koji utiču na fleksibilnost koja varira od osobe do osobe. Kako je fleksibilnost specifična za zglobove, dete može imati fleksibilnost jednog zgloba, a drugog ne. Pokidani ili istegnuti ligamenti ili tetive zapravo mogu dovesti do nestabilnog zgloba zbog prevelike fleksibilnosti. Ukoliko je dete gojazno, njegova fleksibilnost će biti ograničena. Neaktivnost na duži vremenski period takođe može dovesti do smanjenja fleksibilnosti.
Tokom godina, prirodna fleksibilnost dece se menja. Maksimalna prirodna fleksibilnost kičme se dostiže sa 8 ili 9 godina. Deca počinju da gube fleksibilnost sa 10 godina, jer njihove kosti tada rastu brže od mišića. Međutim, ponovni rast fleksibilnosti se javlja u trinaestoj godini kod devojčica i četrnaestoj kod dečaka. Zbog smanjenja prirodne fleksibilnosti u uzrastu od 10 do 13 godina, potrebno je da se kroz fizičku aktivnost i sport radi na poboljšavanju iste.
Deca koja imaju slabu fleksibilnost mišića su osetljivija i osećaju jaču bol nakon vežbanja, što može dovesti do povreda. Vežbe istezanja u toku zagrevanja pre utakmice ili druge aktivnosti, i u toku perioda hlađenja nakon aktivnosti može poboljšati njihovu fleksibilnost. Istezanje takođe dovodi do povećane količine krvi i hranljivih materija u tkivima, poboljšava performanse i pomaže koordinaciju.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *